Diskussionskorten har tagits fram för att stödja en smidig vardag, personalens arbetsmotivation och belastningshantering. De hjälper arbetsgemenskapen att tillsammans behandla och komma överens om praxis som gör arbetsvardagen smidigare.
Hantering av osakligt beteende i förtroendeorgan – en handbok hjälper till att identifiera osakligt bemötande och klargöra principerna för ingripanden i osakligt bemötande i de förtroendevaldas verksamhet.
Infografiken sammanställer olika skeden och situationer i arbetskarriären som kan innebära olika behov hos arbetstagare, samt arbetsgivarens och chefens möjligheter att ta hänsyn till dem.
Arbetsbelastning är en egenskap hos arbetet som bildas av de krav som förknippas med arbetet. Belastning i arbetet är individens upplevelse av arbetsbelastningen,
som påverkas av både belastnings- och resursfaktorer. Infografiken beskriver vad arbetsbelastningsfaktorer och resursfaktorer är.
Omsorgs- och vårdarbete samt personlig assistans sker i allt större utsträckning i kundernas hem. Arbete i någon annans hem skiljer sig som arbetsmiljö från traditionellt arbete i arbetsgivarens lokaler, men samma regler gäller för arbetet som för arbete i arbetsgivarens lokaler.
I förändringssituationer betonas
chefens roll genom öppen, regelbunden, tydlig och förtroendeingivande
kommunikation och delaktighet.
Syftet med denna publikation är att sammanställa god praxis och synpunkter som chefer kan ta del av och hänsyn till.
Målet med guiden Gott uppförande i församlingens förtroendeuppgifter är att göra det lättare att identifiera osakligt bemötande och klargöra principerna för ingripanden i osakligt bemötande i de förtroendevaldas verksamhet.